Meldpunt Ontoegankelijk gaat verder met apps
Vanaf half november 2023 kunnen op Meldpunt Ontoegankelijk alleen apps gemeld worden. Het meldpunt stopt met meldingen van ontoegankelijke websites.
Meer bewust van toegankelijkheid
In 2020 startte het meldpunt voor apps en websites, met financiële hulp van het SIDN fonds en later het Bartiméus Fonds. De opvolging van de meldingen zorgde in de afgelopen jaren voor meer bewustwording en verbeteringen in toegankelijkheid. Na elke melding door een gebruiker neemt het team van Meldpunt Ontoegankelijk contact op met de maker van de app of website en doet voorstellen voor verbetering. Vooral de opvolging van de meldingen en het overleg met de makers van apps en websites is tijdrovend. Achter de schermen werken twee organisaties aan het verwerken van de meldingen: Abra werkt aan de meldingen van apps en Stichting Accessibility volgt de meldingen op van ontoegankelijke websites.
Sinds de start van het meldpunt zijn makers van apps en websites zich meer bewust van digitale toegankelijkheid. Door recente regelgeving is toegankelijkheid niet meer vrijblijvend. Digitale toegankelijkheid is een must geworden, daar zijn de meeste organisaties die een app of website maken zich van bewust. Maar er is nog steeds veel behoefte aan specialistische kennis bij programmeurs. De laatste paar jaar zijn websites in het algemeen beter toegankelijk geworden, apps lopen daarin nog achter, maar de afstand wordt kleiner.
Meldingen websites stoppen
Bij het Meldpunt kwamen sinds de start ruim 500 meldingen van apps en websites binnen. Initieel lag de focus vooral op apps en het aantal app meldingen is altijd hoger gebleven. Wellicht omdat websites al toegankelijker zijn, wellicht omdat het melden van problemen in een app vaak lastiger is. Nu de financiering door het Bartiméus Fonds eind 2023 eindigt, stopt het Meldpunt met website meldingen. De melding van apps gaat in ieder geval het komende half jaar gewoon door.
Waarom stopt de opvolging van meldingen van websites? Stichting Accessibility: “Voor ons is het opvolgen erg tijdrovend. Bedrijven gaan pas actie ondernemen bij veel meldingen. Websites worden gemaakt door grote content teams, dat is voor ons soms lastig communiceren. We vinden het jammer, maar leggen de prioriteit bij andere activiteiten. Gelukkig is er mede door het meldpunt de afgelopen jaren veel meer aandacht voor toegankelijkheid gekomen.”
Volop ambitie voor verbetering apps
Apps worden veel vaker gemeld en het team van Ontoegankelijk blijft dit werk voortzetten. De opvolging van apps gaat vaak vlotter. En omdat apps vaak minder goed toegankelijk zijn dan websites, moeten er nog flinke stappen gezet worden. De ambitie is groot. Abra: “Meldingen van ontoegankelijke apps blijven binnenstromen, dat geeft aan dat het nodig is. Dankzij de filmpjes en de informatie voor programmeurs kunnen we makers snel en efficiënt helpen, zo zien ze gelijk hoe ze hun app toegankelijk kunnen maken. We hebben ook meer plannen om op eigen initiatief apps te testen met gebruikers. Nu loopt bijvoorbeeld een brancheonderzoek naar de apps van energiebedrijven, we deden dit eerder met de apps van kranten. Door op eigen initiatief een hele branche te testen, vergroten we het bewustzijn en kunnen we impact blijven maken. Dat willen we verder uitbouwen.“
Het Meldpunt Ontoegankelijk voor apps heeft dus volop ambitie en plannen voor de toekomst. Wil je meer weten of heb je specifieke vragen over de veranderingen bij het Meldpunt, meld je dan aan via paul@ontoegankelijk.nl voor de online meeting op maandag 13 november om 19:30. Paul van Workum zal een mondelinge toelichting geven over de voortzetting van het Meldpunt. Zie ook het eerder gepubliceerde artikel met de uitnodiging voor deze meeting.