Impact van gebruikersonderzoek op app toegankelijkheid

In mei 2020 gaven de gebruikers van een overheidsapp al aan dat deze goed toegankelijk was. Daarna is nog 9 maanden ontwikkeld (kosten 200.000 euro) om de app aan de richtlijnen te laten voldoen. De app voldoet nu zo goed als. Toch bleek uit gebruikersonderzoek dat de gebruiker nog zaken tegenkwam die erg onhandig waren. We zijn op zoek naar gebruikers van app Ontoegankelijk die af en toe een app voor ons willen testen. 

Graag delen we de 3 belangrijkste lessen uit het gebruikersonderzoek:

1. Op het scherm stond in de titel: "Houd het product tegen de achterkant van de telefoon, kop". Onderaan het scherm stond de knop "start scannen, knop". Het is duidelijk gemarkeerd als kop/knop en het voldoet dus ook volledig aan de richtlijn. Het is jammer dat een groot deel van de visueel beperkte gebruikers aangaf dat ze eerst een poging deden het product te scannen voordat ze er achter kwamen dat er eerst op de knop gedrukt moest worden. Geen ideale gebruikservaring en ruimte voor verbetering ook al voldeed het aan de richtlijn.

2. Bij het invoeren van de pincode in de app maken gebruikers die gebruik maken van de schermlezer het liefst gebruik van blind typen. Dat houdt in dat gebruikers in plaats van dubbeltikken om een knop te selecteren graag al de knop activeren bij loslaten. Een meerderheid gaf aan dat dit wenselijk was. Dit is vanuit de richtlijn geen vereiste.

3. Bij het activeren van de app moet er een code gekopieerd worden vanuit de bevestigingsemail. Het was voor veel gebruikers die gebruikt maakten van de schermlezer lastig deze code te selecteren en kopiëren. De opmaak van de code was ook nog eens zo dat gebruikers dit niet in 1x konden doen, maar dat dit in 2x moest. Door simpel de opmaak van de code aan te passen konden gebruikers dit in 1x kopiëren en daarmee veel eenvoudiger de code invullen. Een alternatief zou zijn om vanuit de bevestigingsemail automatisch terug te kunnen keren naar de app. Het voldeed aan de richtlijn, maar de twee alternatieven verbeteren het gebruikersgemak aanzienlijk.

Testers gezocht

Al met al kun je zelfs met een app die volledig voldoet aan de richtlijn de gebruikservaring nog aanzienlijk verbeteren. Wij gaan de komende maanden nog veel meer digitale gebruikersonderzoeken doen. Wij zijn op zoek naar testers met diverse achtergronden, beperkingen en hulpmiddelen. Als je hieraan wil bijdragen dan kun je dat aangeven via paul@ontoegankelijk.nl.