Interview met expert gebruiker Anneke Mastenbroek

De app Ontoegankelijk bestaat nu een aantal maanden. Via deze app kunnen gebruikers meldingen doen van ontoegankelijke apps.  Wij willen graag weten wat de gebruikers van onze nieuwe app vinden en hoe we de app verder kunnen verbeteren. In dit artikel vertellen we over de ervaring van expert gebruiker Anneke Mastenbroek.

Anneke Mastenbroek

Anneke is 46 jaar oud. Op haar 29e kreeg ze te horen dat ze langzaam blind zou worden. Momenteel zit ze in haar laatste fase. Over een tijdje zal ze waarschijnlijk helemaal niks meer kunnen zien.  Ze is hierdoor erg afhankelijk van spraak en screenreaders op haar telefoon. Anneke maakt altijd gebruik van de VoiceOver. Van de Zoom-functie maakt ze de laatste tijd minder gebruik. 

Waarom is de app Ontoegankelijk zo belangrijk?

Als slechtziende is het voor Anneke essentieel dat apps toegankelijk zijn, zodat ze er zelfstandig gebruik van kan maken. Ook moeten apps kunnen werken met hulpmiddelen zoals VoiceOver en de Zoom-functie. Gelukkig worden apps steeds toegankelijker, maar als er problemen zijn is het voor haar erg belangrijk dat ze hier een melding van kan maken. Ze weet dan dat er mensen zijn die aan de slag gaan om dit op te lossen.

"De app Ontoegankelijk is een erg mooi systeem. Er worden echt problemen opgelost en apps worden zo eerder toegankelijk gemaakt."

Wat vindt Anneke van de app Ontoegankelijk?

Anneke is via Spraaklabel in contact gekomen met het team Ontoegankelijk. Via de Spraaklabel app kun je labels scannen met een QR-code. Deze app heeft Jan Jaap van Stichting Appt ontwikkeld. Hij heeft Anneke vervolgens uitgenodigd voor het testen van de nieuwe app Ontoegankelijk.

Anneke vindt dat met de app Ontoegankelijk problemen beter opgelost kunnen worden en er meer gedaan kan worden om apps toegankelijker te maken.

De reden dat Anneke gebruik maakt van de app Ontoegankelijk is, omdat als zij bij problemen een  ontwikkelaar zelf benadert, deze haar vaak niet begrijpt. Met behulp van het team Ontoegankelijk, die verstand hebben van apps en software, begrijpen de ontwikkelaars het probleem beter. Hierdoor kan er door de ontwikkelaar sneller aanpassingen gemaakt worden.

Verder vindt Anneke de reactiesnelheid ook netjes. Zo zegt Anneke dat ze altijd gelijk antwoord krijgt, met de juiste inhoud en op een nette manier.

Anneke geeft daarnaast ook aan dat haar probleem vaak wordt opgelost met behulp van de app Ontoegankelijk. Het team Ontoegankelijk neemt na de melding gelijk contact op met de ontwikkelaars van de app of website. De ontwikkelaar krijgt zo de juiste informatie en tips om het probleem op te lossen. 

Wel denkt Anneke dat het gebruik van de app Ontoegankelijk voor beginnende app gebruikers moeilijk kan zijn. Vooral voor nieuwe mensen die bijvoorbeeld VoiceOver nog moeten leren. Hier zit dus nog een mogelijk verbeterpunt.

Tip & Top van Anneke

Anneke gaf als tip mee dat ze het fijn zou vinden als er een centraal punt is waar mensen die blind of slechtziend zijn terecht kunnen met hun problemen. Ze is blij dat het team Ontoegankelijk zich inzet om deze mensen te helpen met hun problemen.

Momenteel heeft Anneke nog geen verbeterpunt voor de app Ontoegankelijk. Wel hoopt ze dat de app Ontoegankelijk ook gaat helpen bij ontoegankelijke websites. Sinds het afnemen van dit interview is het mogelijk geworden om ontoegankelijke websites te melden.

Wij willen Anneke graag bedanken voor haar hulp en waardevolle bijdrage. De app Ontoegankelijk is te downloaden op www.ontoegankelijk.nl

Maak je ook gebruik van de app Ontoegankelijk en wil je ons graag helpen? Neem dan gerust contact op via info@ontoegankelijk.nl.

Samen maken we de wereld melding voor melding meer toegankelijk.