Interview met Jan Drenth over de app Ontoegankelijk

De app Ontoegankelijk waar je meldingen kunt doen van ontoegankelijke apps bestaat nu ongeveer 2,5 maanden. Wij zijn erg benieuwd wat gebruikers van de app Ontoegankelijk vinden. Daarom heeft onze stagiair Tijn expert gebruiker Jan Drenth geïnterviewd. Hierdoor leren wij hoe gebruikers de Ontoegankelijk app gebruiken en hoe we de app verder kunnen verbeteren.

Jan Drenth

Als eerste heb ik Jan Drenth mogen interviewen. Jan is 44 jaar, komt uit Zeist en is vanaf zijn geboorte blind. Jan geeft in het dagelijks leven iPhone trainingen en houdt zich bezig met de toegankelijkheid van apps. Dit doet hij zodat andere mensen met een visuele beperking geholpen kunnen worden. Een erg mooi initiatief en voor ons een belangrijke gebruiker van de Ontoegankelijk app!

Waarom is de app Ontoegankelijk zo belangrijk?

Jan is vanaf zijn geboorte blind en daarom is het voor hem noodzakelijk dat alle apps goed toegankelijk zijn. Gelukkig zijn er veel apps waar Jan wel gebruik van kan maken zoals navigatie, reisplanners, e-mail en bankieren apps. Om deze apps te kunnen gebruiken heeft Jan de voorleesfuncties zoals Voice Over en Talkback nodig.

Als deze hulpmiddelen niet werken of er een ander probleem is waardoor de app ontoegankelijk is, kan Jan de app soms niet gebruiken. Daarom is het erg belangrijk dat hij dan meldingen kan maken via de Ontoegankelijk app. Zo kan er snel wat aan gedaan worden en kan hij en anderen de app snel weer gebruiken.

Wat vindt Jan van het Meldpunt?

Jan was vorig jaar 6 maanden in gesprek met de makers van de Thuisbezorgd app. Sommige opties in de app waren namelijk niet beschikbaar met Voice Over. Daarom had hij een melding gemaakt via de Ontoegankelijk app en is Jan geholpen bij het doen van zijn melding. Dit bespaart een hoop tijd.

Jan maakt gebruik van de Ontoegankelijk app, omdat hij het belangrijk vindt dat apps die binnen een brede doelgroep gebruikt worden, toegankelijk zijn. Ook zegt Jan dat het niet altijd aan de app ligt, maar dat het ook aan gebrek van iPhone of aan de Voice Over beheersing kan liggen. Zodra een app niet goed gelabeld is of de schermlezer de app niet kan bedienen, probeert Jan dit eerst zelf op te lossen. Als dit niet lukt neemt hij contact op via de Ontoegankelijk app.

Ook vindt Jan het Meldpunt een goed initiatief. Hij denkt dat als mensen dit effectief gaan gebruiken we samen in een rap tempo apps en websites toegankelijker kunnen maken. De Ontoegankelijk app is zelf natuurlijk volledig toegankelijk. Jan begrijpt dat mensen het lastig vinden om een schermopname te maken, verder vindt hij de app erg makkelijk en duidelijk in gebruik.

Daarnaast is de reactiesnelheid prima. Jan verwacht een reactie binnen 3 tot 5 werkdagen. Volgens Jan komt het Meldpunt dit zeker na! Verder vindt hij ook dat de inhoud en terugkoppeling in de mailtjes erg netjes zijn. Ook als je ergens om vraagt, komt dit netjes in je mail en app. De Ontoegankelijk app lost als het mogelijk is samen met de ontwikkelaar het probleem van Jan op. De ene keer duurt dit wat langer dan de andere keer. Dit ligt vooral aan de reactiesnelheid van de ontwikkelaars die de fout moeten verhelpen.

Tip & Top van Jan

Tot slot gaf Jan nog aan wat hij erg goed vindt en wat er nog beter kan aan de Ontoegankelijk app. Zo vindt hij het een goed initiatief dat gebruikers door middel van tekst en een schermopname kunnen aangeven waar zij tegenaan lopen. Als het probleem bij de ontwikkelaars ligt krijg je snel hulp bij het oplossen van je probleem.

Als verbeterpunt: Het lijkt Jan een goed idee dat mensen in de app kunnen zien welke meldingen er gedaan zijn bij welke apps. Dit geeft de gebruiker inzicht over de actuele meldingen en de status van meldingen. Hierdoor kunnen gebruikers ook zien waar andere gebruikers tegenaan lopen. En wellicht zelfs omhoog stemmen als het belangrijk is?

Wij willen Jan ontzettend graag bedanken voor zijn hulp deze en andere keren. Bedankt voor jouw deelname aan dit interview. 

Wil je ons ook helpen?

Download de Ontoegankelijk app op www.ontoegankelijk.nl

Maak je al gebruik van de Ontoegankelijk app en wil je ons graag helpen? Neem dan gerust contact met ons op via info@appt.nl. Alvast bedankt!