Charissa: "Ik merk verschil"
Mijn naam is Charissa en sinds mijn vijftiende heb ik een visuele beperking. Hierdoor ben ik
aangewezen op speciale hulpmiddelen die mijn leven een stuk gemakkelijker maken. Ook in de
digitale wereld blijf ik niet achter, omdat veel digitale apparaten tegenwoordig bij het ontwerp al toegankelijk worden gemaakt. De apparaten van Apple zijn hier een goed voorbeeld van en daar maak ik dan ook enthousiast gebruik van.
Hoe het niet moet
Ruim anderhalf jaar maak ik gebruik van de app Ontoegankelijk. De producten van Apple zijn
weliswaar toegankelijk, maar de verschillende apps en websites die ik gebruik laten vaak wat te
wensen over op dit gebied. In het verleden stuurde ik de ontwikkelaars van de verschillende
aanbieders een bericht dat hun product of dienst niet toegankelijk is voor blinden en slechtzienden. Het antwoord wat ik kreeg, was vaak een automatisch opgesteld bericht, zoals het voorbeeld hieronder.
‘Hoi Charissa. Dank voor je feedback. We gaan dit doorgeven aan de desbetreffende afdeling. Wij waarderen het enorm dat je met ons meedenkt.’
Het is te begrijpen dat ik van dit soort bedrijven nooit een terugkoppeling heb ontvangen.
Hoe het wel moet
Sinds ik het meldpunt voor ontoegankelijke apps en websites heb ontdekt, merk ik daadwerkelijk verschil. Via de app Ontoegankelijk kan ik heel eenvoudig een melding maken van een app of website. Ik beschrijf het probleem en voeg zo nodig een schermopname toe die het probleem nog beter in kaart brengt. Het team van Ontoegankelijk pakt deze meldingen op en neemt vervolgens contact op met de aanbieder. Dit kan soms maanden duren, om dat ook zij veel standaardberichten krijgen.
Bijschrift: Charissa laat zien hoe zij haar mobiele telefoon gebruikt op het jaarevent van SIDN.
Merkbare resultaten
"Ik heb de afgelopen tijd veel meldingen gemaakt via het meldpunt Ontoegankelijk en merk bij
bepaalde apps zeker een verbetering met betrekking tot de toegankelijkheid." Als veel visueel
beperkte gebruikers een melding maken via dit meldpunt, is de impact des te groter. Veel bedrijven zijn onwetend op dit gebied en hierdoor wordt er duidelijk in kaart gebracht hoe groot de groep is die de melding maakt en waar het probleem zich bevindt.
Samen maken we de wereld melding voor melding toegankelijk.