Onderzoek energie apps. Test jij weer mee?

Gepubliceerd op:
Aangepast op:

Samen met jullie hulp willen we de apps van energieleveranciers doorlichten. Eerder dit jaar onderzochten we de apps van kranten. Dit leverde een compleet beeld van de gebruikerservaring op, waarmee kranten hun apps toegankelijker konden maken.

Nu zijn de apps van energiebedrijven aan de beurt. We creëren impact omdat we ons concentreren op een specifieke branche. Alle energiebedrijven waarvan we feedback krijgen sturen we een analyse en rapport van hun app. Zo zien ze gelijk waar de fouten zitten en kunnen ze de toegankelijkheid voor gebruikers verbeteren. Help je mee?

Hoe werkt het?

De komende twee weken gaan we zoveel mogelijk meldingen verzamelen over de toegankelijkheid van apps van energieleveranciers. Wij vragen je de app die je zelf gebruikt te testen. De toegankelijkheidsfouten kun je bij ons op de gebruikelijke manier melden via app ontoegankelijk. Het brancheonderzoek energiebedrijven duurt tot 19 november. Ons doel is om de apps van alle belangrijkste energieleveranciers te testen. Dus de apps van Greenchoice, Eneco (en Toon), Engie Energie Nederland, Oxxio, Vattenfall Energie, Essent, Qurrent Energie enzovoort. Gebruikservaringen van alle energieapps zijn welkom! En natuurlijk blijft het in de tussentijd nog steeds mogelijk om gewone losse meldingen te doen van toegankelijkheidsfouten van andere branches.

Wat gebeurt er met de feedback?

Op basis van jullie meldingen maken we voor elk bedrijf een rapport van de toegankelijkheid van hun app. Elk rapport bevat aanbevelingen voor verbeteringen, zodat de energiebedrijven er gelijk mee aan de slag kunnen. Begin december krijgen alle bedrijven die onderzocht zijn hun rapport. Dit publiceren we ook, samen met onze algemene conclusies. Als bedrijven vragen hebben over het oplossen van toegankelijkheidsfouten gaan we die allemaal beantwoorden. Zo ondersteunen we bedrijven om hun apps toegankelijker te maken.

Ons doel is energiebedrijven bewuster te maken van de noodzaak van digitale toegankelijkheid. Zodat hun apps voor iedereen gewoon toegankelijk zijn. Zo draagt app Ontoegankelijk bij aan een inclusievere digitale toekomst.

Dit is geen test in opdracht van een organisatie, er is daarom geen vergoeding beschikbaar.