Vanaf het begin een passie voor toegankelijkheid
Ed Boon ontwikkelt websites en formulieren. Sinds zijn opleiding aan het Grafisch Lyceum in de jaren 90 heeft hij een passie voor het zo toegankelijk mogelijk maken van formulieren en websites. Zo kwam hij terecht bij de app Ontoegankelijk voor meldingen van toegankelijkheidsfouten. Kort geleden testte hij de vernieuwde apps DigiD en Mijn gegevens/Berichtenbox.
Passie voor toegankelijkheid
“Mijn passie voor toegankelijkheid dateert vanaf het begin van mijn loopbaan. Nog steeds vind ik het een leuke uitdaging om websites en formulieren voor iedereen toegankelijk te maken. Het is belangrijk om vanaf het begin het juiste design te kiezen in de HTML5 structuur en externe plug ins zoveel mogelijk te beperken. Ik werk veel samen met mensen met een beperking en dan hoor je van nabij hoe lastig sommige zaken zijn. Zo zit ik in een consumentenplatform voor het OV. Daar ontmoet ik mensen van de Oogvereniging en dat maakt je ontzettend bewust van toegankelijkheid.“
“Het melden van toegankelijkheidsfouten via de app Ontoegankelijk doe ik individueel, bijvoorbeeld als ik zelf voor een opdracht of privé ergens tegenaan loop. Op hun verzoek testte ik ook de nieuwe app van DigiD en Mijn gegevens/Berichtenbox. Dat kost wel even wat tijd omdat je alles per scherm moet melden. Maar zeker nuttig om te doen en leuk om te zien dat gemelde fouten worden opgepikt en gecorrigeerd. Alle testresultaten van DigiD zijn verwerkt in de definitieve versie: dat geeft een tevreden gevoel.”
Zo min mogelijk plug-ins
Dat toegankelijkheid nog steeds een issue is, kan niemand ontgaan. Waarom is het maken van toegankelijke apps en sites zo omslachtig? “ In het onderwijs en opleidingen wordt toegankelijkheid nog niet genoeg benadrukt. Je moet programmeurs echt trainen dat ze dit gelijk vanaf het begin toepassen en blijven opvolgen dat het werkt, ook bij updates. “
Sommige programmeertalen zijn ingewikkeld. “Soms is het echt veel werk om toegankelijkheid in te bouwen. In bepaalde software zit verouderde code nog ‘onder water’. Daardoor is toegankelijkheid hier extra gecompliceerd, maar zeker goed mogelijk.”
Vanwege toegankelijkheid kies je soms voor een basic website met zo min mogelijk externe plug-ins. “Plug-ins kunnen extra lastig zijn en vaak heb je ze niet nodig. Voor een opdracht is het me gelukt om met Elementor een complete basis website te bouwen met een minimum aan third-party plug-ins, op een klein detail na. Over dat laatste heb ik binnenkort overleg met de ontwikkelaars van Elementor. Leveranciers staan open voor verbeteringen, maar het kost inderdaad soms meer moeite.”
Regelgeving toegankelijkheid
De nadruk in de regelgeving is daarom een goede zaak. Ook de politiek is zich bewust van toegankelijkheid. Zo spande Tweede Kamerlid Hawre Rahimi zich in om het inloggen via sms in de vernieuwde DigiD app te behouden. “Het zijn vaak kleine veranderingen of updates die voor sommige groepen best beperkend zijn. Zoals pop up schermen die blijven hangen. Of cookie instellingen die verstorend werken. Bij websites en documenten zijn tabellen vaak een uitdaging. “Je kunt tabellen laten voorlezen, maar bij grote tabellen verlies je het overzicht. Je kunt handmatig via Word instellen dat de tabellen ook via het toetsenbord te bedienen zijn, dat moet je weten en je moet er alert op zijn.”
Voorlopig blijft Ed nog volop betrokken bij toegankelijkheid: als ontwikkelaar van websites en formulieren en als verspreider van gespecialiseerde kennis voor zijn collega grafisch ontwerpers. En natuurlijk: van tijd tot tijd als tester via de app Ontoegankelijk.